Una pel.lícula, una cançó, un poema, un quadre elaborat o un dibuix com els que fan els nens, són expressió de la realitat, de la realitat com ells la veuen, com ells volen que la vegem. A Smoke (una pel·lícula magistral de Wayne Wang amb guió de Paul Auster) un estanquer fa una fotografia cada dia a la mateixa hora des del mateix angle. Cada fotografia en si no seria art si no tingués una voluntat, un desig d’expressió del pas del temps, des de la immobilitat, de les voluntats perdudes.
Aquest cap de setmana ha estat artístic. Sònar, Vol-Ras, Bergman, Picasso...
De lluny, Bergman i Picasso s’emporten la palma, sense desmerèixer Vol-Ras.

El festival Sònar mereix una visita. Cal viure’l almenys un cop a la vida. L’expressió artística es viu en la seva gent, els seus visitants, d’entre 25 i 32 anys, submergint-t’hi i parcicipant-hi. La meva interpretació del Sònar és la de la cara de la decadència. Panem et circenses, dirien alguns. Cues immenses de gent on la identitat individual es perd en la immensitat, sons que et fan bategar el cor per si el teu no ho fa prou, i que et treuen del cap qualsevol pensament que no sigui integrar-te i perdre’t aquell mar de sons, colors, pastilles i bèsties que caminen amb dues potes. La música? És el menys important, crec, tot i que hi hagués Ryuichi Sakamoto (excel·lent músic de films), Chic o altres.
Vol-Ras van ser els artesans del cap de setmana. Agafaven fragments de realitat i els feien teatre. De l’artesania a l’art hi va un pas, però hi és. Una tècnica impecable, una professionalitat exemplar, una coreografia mil·limetrada. Una obra rodona, però per a mi no és art, sinó un magnífic treball d’artesania.

Bergman sí que és art. A diferència de Vol Ras, és l’artista d’allò profund. La hora del lobo és un film de l’any 68, que ens explica moltes vides i no només la seva part exterior, sinó com ho viuen. Per això no s’està de canviar la realitat, de portar-nos al món dels somnis, irreal, per explicar la interioritat de la vida, de la mort, dels sentiments.Anul·lació personal amb dolor, passió desenfrenada amb dolor, gelosia amb dolor, qui vol que li expliquin que la vida és bella? Això ja ens ho expressa amb la imatge, els plans, amb la perfecció de l’execució.
Al Museu Picasso hi ha una escena on es viu una mort Ciencia y Caridad.

La vida és moviment, és canvi, és adaptació. Per això els artistes no són, tan sols, els que saben expressar la realitat, sinó la vida. I, encara més, els que saben retratar en una imatge, les vivències, el moviment i el canvi continu que té qualsevol capítol de la nostra vida. Com Picasso. O Bergman.
OEBD.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada